Veranderingen voor ZZP-ers in 2025 (wet, regels en markt)

Tot en met 2025 zullen de veranderingen geüpdatet worden. Bereid je voor op de veranderingen in 2025 voor ZZP'ers, waaronder nieuwe regels zoals de Wet DBA en hogere tarieven.
Veranderingen voor ZZP-ers in 2025

Wat gaat er veranderen voor ZZP-ers in 2025?

Het nieuwe jaar nadert snel en met de komst van 2025 staan er weer diverse veranderingen op stapel voor zelfstandige ondernemers (ZZP’ers). Als freelancer is het essentieel om op de hoogte te blijven van nieuwe wet- en regelgeving die invloed kan hebben op jouw bedrijfsvoering. De overheid blijft voortdurend beleid aanpassen en introduceren om de arbeidsmarkt eerlijker en transparanter te maken. Voor jou als ZZP’er betekent dit dat je je continu moet aanpassen aan de veranderende omstandigheden. In deze blog bespreken we de belangrijkste beleidswijzigingen en trends voor 2025, zodat je goed voorbereid het nieuwe jaar in kunt gaan. Laten we de belangrijkste veranderingen en wetswijzigingen voor ZZP’ers (werkzaam binnen het publieke domein) in 2025 onder de loep nemen!

Opzoek naar een opdracht? Bekijk hier alle gemiddeld 500 openstaande opdrachten binnen de (semi)-overheid!

1. Aanscherping van de Wet DBA 2025

Misschien wel de grootste verandering heeft te maken met de Wet DBA, In 2025 wordt de handhaving van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) verder aangescherpt. het handhavingsmoratiorium wordt namelijk opgeheven op 1 januari 2025. Dit betekent dat opdrachtgevers en ZZP’ers nog beter moeten aantonen dat er sprake is van een zelfstandige werkrelatie. Het is belangrijk om jouw contracten en overeenkomsten goed te controleren en aan te passen waar nodig. Het risico op boetes en naheffingen wordt groter, dus zorg dat jouw freelance werkzaamheden duidelijk zijn afgebakend. Belangrijke toetsingscriteria zijn: vrije vervangbaarheid en

Zoals de Rijksoverheid namelijk aangeeft ligt deze verantwoordelijk grotendeels bij jou en de opdrachtgever:
“Opdrachtgevers en zzp’ers zijn samen verantwoordelijk voor de arbeidsrelatie die zij met elkaar aangaan. Zij moeten ervoor zorgen dat er duidelijkheid is over hun arbeidsrelatie. En dat er niet eigenlijk sprake is van loondienst.”

De Belastingdienst hanteert verschillende criteria om te bepalen of je als zelfstandig ondernemer werkt. Hoe meer van deze criteria op jou van toepassing zijn, hoe groter de kans dat je als zelfstandige wordt aangemerkt.

Ondernemerschap
Je moet echt als ondernemer actief zijn, wat inhoudt dat je ondernemersrisico’s neemt, zoals het doen van investeringen en het zelf dragen van kosten voor promotie.

Vrijheid in werkwijze
Je hebt de vrijheid om zelf te bepalen hoe je je werk uitvoert. Wanneer een opdrachtgever precies voorschrijft hoe je het werk moet doen, kan dat wijzen op een dienstverband.

Niet afhankelijk van een enkele opdrachtgever
Financiële afhankelijkheid van één opdrachtgever kan problematisch zijn. Hoewel de wet niets specifieks vermeldt over een minimum aantal opdrachtgevers, kan het hebben van meerdere opdrachtgevers je positie versterken.

Eigen werktijden en werkplek
Je hebt zelf controle over wanneer en waar je werkt. Als de opdrachtgever dit voor jou bepaalt, kan dat erop wijzen dat je niet zelfstandig bent.

Gebruik van eigen materialen
Wanneer je werkt met eigen materialen en middelen, toont dat je zelfstandigheid aan.

Vervangbaarheid
Je moet de mogelijkheid hebben om iemand anders in te schakelen om je werk uit te voeren. Als je verplicht bent het werk persoonlijk te doen, kan dat een indicatie zijn van schijnzelfstandigheid.

Niet hetzelfde werk als werknemers
Je werk mag niet volledig overeenkomen met het werk van de werknemers van je opdrachtgever.

Hoewel je mogelijk aan één of meerdere van deze criteria voldoet, geeft dat geen garantie dat de Belastingdienst je als zelfstandige beschouwt. Het is slechts een richtlijn; het uiteindelijke oordeel ligt bij de Belastingdienst. Het ontbreken van één of meerdere van deze criteria betekent niet direct dat je schijnzelfstandige bent, maar kan wel een indicatie zijn.

Als zelfstandige kun je de ondernemerscheck doen, als opdrachtgever kun je de webmodule beoordeling arbeidsrelatie invullen. Dit kun je ook als zelfstandige doen, om te checken of een opdracht echt als ZZP-er gedaan mag worden.

2. Verhoging van het Minimumtarief voor ZZP-ers in 2025

Het minimumtarief voor zelfstandige ondernemers wordt verhoogd in 2025. Dit valt ook onder de nieuwe Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden. Dit tarief is nog niet vastgesteld maar zal liggen rond de € 33,- exclusief BTW. Dit onderdeel van de nieuwe wet gaat om een rechtsvermoeden. Wanneer een zzp-er minder dan dit uurloon verdient, zou deze moeten bewijzen dat er gaan sprake is van een arbeidsovereenkomst. Hoewel dit een positieve ontwikkeling lijkt, kan het ook betekenen dat sommige opdrachtgevers minder snel geneigd zijn om freelancers in te huren. Mocht je hiermee te maken krijgen is het daarom van belang om jouw tariefstelling en waardepropositie kritisch te evalueren.

3. Verwachting minder inhuur: algemeen

Door de nieuwe wet DBA zullen opdrachtgevers terughoudender worden met de inhuur van ZZP-ers. Bij OverheidZZP merken wij afgelopen jaar/afgelopen jaren al dat sommige opdrachtgevers (denk aan Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam, de Belastingdienst, bepaalde ministeries) vrijwel alleen professionals via detachering willen inhuren. Om het risico op boetes en naheffingen te voorkomen zullen naar verwachting het aantal ZZP opdrachten dalen. Gelukkig zijn er veel alternatieven. Zo bieden wij nu al aantrekkelijke mogelijkheden aan om op basis van detachering aan de slag te gaan. Ook verkennen wij innovatieve contractvormen als Midlancing, aandeelhouder worden van een BV van professionals in jouw vakgebied, etc. Daarover later meer. Je kunt hier alvast meer lezen over detachering. Wij houden je op de hoogte van nieuwe vormen via onze nieuwsbrief en LinkedIn pagina.

4. Verwachting minder inhuur: overheid

Naast de nieuwe wet DBA is het een feit dat inhuur van extern personeel door onder andere Rijksoverheid en gemeenten to hoog ligt. Uit de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk 2023 bleek al 15.4% van de totale loonkosten door de Rijksoverheid in 2023 uitgegeven te zijn aan extern personeel. Het jaar hiervoor was dit 14.2%.
Vooral is er procentueel een forse groei in externe inhuur voor juridisch advies en interim management geweest, van respectievelijk 48% en 59%. Voor gemeenten is het percentage en de stijging vergelijkbaar, van 17% uitgaven aan externe inhuur in 2022 naar 18.1% in 2023 (bron personeelsmonitor). Eind 2023 was er al een kamerbrede steun voor het terugdringen van inhuur bij de Rijksoverheid, alleen zijn ze hier nog niet in geslaagd. De roemer-norm staat op maximaal 10%, en in 2023 waren er al moties om dit een afdwingbare norm te maken. De verwachting is dat de externe inhuur mede door de nieuwe wet DBA en de alsmaar groeiende percentages van uitgaven aan personeel wat onder druk komen te staan en er eerder wordt gekeken naar vaste dienstverbanden.

5. Veranderingen in fiscaal (inkomstenbelasting voor ZZP-ers)

In 2025 worden er ook wijzigingen doorgevoerd in de fiscale voordelen voor ZZP’ers. Hoewel er in het voorlopige inhoud pakket en wetsvoorstel Belastingplan 2025 nog niet veel benoemd wordt, zijn de verwachtingen dat de zelfstandigenaftrek wederom omlaag gaat. De uiteindelijke plannen zullen wij op prinsjesdag 17 september 2024 toevoegen aan dit blog.

De overheid stimuleert verdergaande digitalisering binnen de publieke sector en ZZP-markt. Voor jou als freelancer betekent dit kansen op het gebied van innovatieve projecten en opdrachten. Zorg ervoor dat je jouw digitale vaardigheden up-to-date houdt en investeer in nieuwe technologieën die jouw dienstverlening kunnen verbeteren.

Andere ontwikkelingen om in de gaten te houden

Naast bovenstaande veranderingen zijn er nog een aantal ontwikkelingen die wat verder in de toekomst liggen. Wij houden je hiervan ook op de hoogte. Bijvoorbeeld via onze wekelijkse nieuwsbrief.

Andere ontwikkeling: Verplichte AOV voor ZZP’ers

Een veelbesproken onderwerp is de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor ZZP’ers. Op zijn vroegst op 2027 zal deze verzekering verplicht worden gesteld. Dit beleid is erop gericht om freelancers beter te beschermen bij arbeidsongeschiktheid. Afhankelijk van je situatie (momenteel AOV verzekerd of niet AOV verzekerd) kan dit extra kosten met zich meebrengen. Naar vermoeden rond de 6-8% van je totale omzet. De reacties op dit plan zijn voornamelijk negatief, maar het kabinet zal eerst het plan goed moeten uitwerken. Daarnaast is de verwachte start van deze verplichting (2027) nog niet vastgesteld. We houden je op de hoogte!

Conclusies

Hoewel de toekomst voor ZZP-ers (binnen het publieke domein) wat onzeker is, is dit voor ondernemers niks nieuws. Veranderingen zullen er altijd komen, en vooral als zelfstandige ondernemer is het de kunst hier goed mee om te gaan en je hier goed op voor te bereiden.
Wij houden je op de hoogte via onze nieuwsbrief en LinkedIn pagina.

Vind jouw nieuwe opdracht binnen onze 500+ openstaande opdrachten